Kannanotto
Vanhusneuvoston jäsenet ovat saaneet useita yhteydenottoja huolestuneilta eläkeläisiltä koskien Länsi-Suomen Osuuspankin Ulvilan konttorin sulkemista syyskuun alusta.
Asiakkaiden puutteesta tuskin on kyse, sillä niin pitkät ovat asiakasjonot olleet aukiolopäivinä. Kaikilla ikäihmisillä ei ole pankkikorttia. Kaikilla ei myöskään ole sähköisiä välineitä eikä taitoa, miten hoitaa muitakaan pankkiasioita. Osalla sairaus saattaa aiheuttaa vaikeuksia muistaa pankkitunnuksia.
Toisilla on myös pelko ottaa pankkikorttia niiden lukuisten huijaustapausten takia, joista viranomaiset ja tiedotusvälineet yhtenään varoittavat ja kertovat.
Turvallisuuden tuntu asioidessa sisällä konttorissa on paljon suurempi kuin kadulla tai syvennyksissä olevilla pankkiautomaateilla. Pankkivirkailijoilta saa myös asiantuntijan tietoa ja apua mieltä askarruttavissa pankkiasioissa.
Näin Ulvilan vanhusneuvosto pyytääkin kannanotossaan Osuuspankkia huomioimaan ikäihmiset paremmin pitämällä Ulvilan konttori edelleen auki yhtenä päivänä viikossa. Torstai on hyvä päivä koska se palvelee myös palvelulinjan käyttäjiä muun muassa kullaalaisia. Vetoamme, että pankkipalvelunne Ulvilassa jatkuvat edelleen vain siten pysyvät uskolliset asiakkaanne tyytyväisinä jatkossakin.
Hannele Pohjavirta ja Airi Rantamäki
Ulvilan vanhusneuvoston puolesta