Edus­kun­nal­le 29.5.2024 an­ne­tus­sa kan­sa­lai­sa­loit­tees­sa esi­te­tään, et­tä edus­kun­ta an­tai­si hal­li­tuk­sel­le teh­tä­väk­si eu­ta­na­si­aa sekä lää­kä­ri­a­vus­teis­ta lääk­keel­lis­tä kuo­le­maa kos­ke­van lain val­mis­te­le­mi­sen ja sää­tä­mi­sen sekä eu­ta­na­si­an ja avus­te­tun kuo­le­man lail­lis­ta­mi­sen Suo­mes­sa.

Vuo­den 2023 edus­kun­ta­vaa­lien vaa­li­ko­ne­vas­taus­ten mu­kaan eu­ta­na­si­aa kan­nat­taa 129 edus­ta­jaa ja vas­tus­taa 42, lo­put edus­ta­jis­ta ei­vät ker­to­neet kan­taan­sa. Täs­sä mie­les­sä aloit­teen lä­pi­me­no kä­sit­te­lyn jäl­keen pi­täi­si ol­la var­maa. Ikä­vä kyl­lä kris­til­lis­de­mok­raat­ti­nen puo­lue pyr­kii hal­li­tuk­ses­ta kä­sin es­tä­mään aloit­teen lä­pi­me­non.

Tämä on yl­lät­tä­vää, kos­ka kris­til­lis­de­mok­raa­teil­la luu­li­si ole­van vank­ka us­ko elä­män jat­ku­mi­seen kuo­le­man jäl­keen. Mik­si he ha­lu­a­vat teh­dä uu­den elä­män vai­heen alun kär­si­mys­näy­tel­mäk­si us­kon­vel­jil­leen?

Saat­to­hoi­toa kan­nat­taa tie­tys­ti ke­hit­tää, mut­ta toi­si­naan se ei vaan rii­tä. Ter­vey­den­hoi­to­hen­ki­lö­kun­ta te­kee par­haan­sa, mut­ta jos re­surs­se­ja tai kei­no­ja ei ole riit­tä­väs­ti, niin kau­niit haa­veet ei­vät ole rat­kai­su.

Kris­ti­nus­ko on saa­nut vuo­si­sa­to­jen ai­ka­na pal­jon hy­vää ai­kaan yh­teis­kun­nis­sa, kos­ka se on ke­hit­ty­nyt mo­nien us­kon­puh­dis­tus­ten ja uu­sien raa­ma­tun tul­kin­to­jen poh­jal­ta oi­ke­aan suun­taan ym­pä­ril­lä ole­van yh­teis­kun­nan, tie­teen ja tek­no­lo­gi­an ke­hit­ty­es­sä. Mik­si tämä po­si­tii­vi­nen ke­hi­tys pi­täi­si nyt lo­pet­taa?

Maa­il­mas­sa on tu­han­sia us­kon­to­ja ja nii­den eri­lai­sia lah­ko­ja. Täs­sä mie­les­sä on nai­via us­koa, et­tä vain yh­den lah­kon us­kon­kap­pa­lei­den kaut­ta ih­mi­nen löy­tää po­lun ikui­seen elä­mään. Var­sin­kin jos muis­tam­me mitä Jee­sus sa­noi ka­tu­val­le ryö­vä­ril­le ris­til­lä - hän ei ky­sy­nyt ryö­vä­ril­tä us­kon­toa, su­ku­puo­lis­ta suun­tau­tu­mis­ta tai ro­tua – pelk­kä vil­pi­tön us­ko riit­ti.

Raa­mat­tu on mo­nien juu­ta­lai­suu­den ja kris­ti­nus­kon py­hien kir­joi­tus­ten ko­ko­el­ma, joi­ta muo­kat­tu ja tul­kit­tu mm. mo­nien kir­kol­lis­ko­kous­ten toi­mes­ta. Täs­tä joh­tu­en kir­jo­jen ko­koon­pa­no, kään­nö­sa­su ja tul­kin­ta vaih­te­lee kirk­ko­kun­nas­ta riip­pu­en.

Raa­ma­tus­sa on kak­si osaa, Uu­si tes­ta­ment­ti ja Van­ha tes­ta­ment­ti, jois­sa ju­mal­kä­si­tys poik­ke­aa suu­res­ti toi­sis­taan. Van­han tes­ta­men­tin Ju­ma­la on kova ja ar­mo­ton, sen si­jaan Uu­si tes­ta­ment­ti ju­lis­taa Ju­ma­lan rak­kaut­ta, an­teek­si­an­toa ja kaik­ki­val­tiut­ta.

Jos us­kom­me, et­tä Ju­ma­la ra­kas­taa mei­tä, niin on vai­kea us­koa, et­tä sii­nä vai­hees­sa kun kaik­ki on teh­ty ja olem­me it­se val­mii­ta jat­ka­maan mat­kaa, niin tätä fyy­sis­tä kär­si­mys­tä pi­täi­si kei­no­te­koi­ses­ti pit­kit­tää.

Jos us­kom­me Ju­ma­lan kaik­ki­val­tiu­teen, niin on vai­kea us­koa, et­tä hel­vet­ti oli­si ole­mas­sa. Mik­si ih­mees­sä hyvä kaik­ki­val­ti­as Ju­ma­la alen­tui­si kos­ton tiel­le? Hel­vet­ti, mart­tyy­ri­kuo­le­mat ja uh­ri­lah­jat ovat ole­mas­sa vain maan­pääl­lä – ne ovat dik­taat­to­rien ja hen­gen­hei­mo­lais­ten pa­huu­den tuot­tei­ta.

Ih­mi­nen, joka oman hen­ki­lö­koh­tai­sen ko­ke­muk­sen kaut­ta huo­maa ole­van­sa jo ikui­suus­mat­kal­la, ei pel­kää kuo­le­maa - mut­ta hän voi pe­lä­tä sitä fyy­sis­tä kär­si­mys­näy­tel­mää, jo­hon ”oi­kea op­pi­set” us­kon­vel­jet voi­vat hä­net vel­voit­taa.

Pel­käs­tään ri­tu­aa­lei­hin pe­rus­tu­va us­kon­to joh­taa mei­dät har­haan. Oi­kea elä­vä us­kon­to oh­jaa mei­tä ra­kas­ta­maan lä­him­mäi­si­äm­me, tu­ke­maan ja aut­ta­maan hei­tä syn­ty­mäs­tä kuo­le­maan as­ti. Maa­il­mas­sa tar­vi­taan ih­mi­siä, jot­ka te­ke­vät oi­kein vain sen ta­kia, et­tä se on oi­kein.

Hyvä yh­teis­kun­ta luo tur­val­li­sen ym­pä­ris­tön, jos­sa saam­me kou­lu­tuk­sen, työ­pai­kan ja ter­vey­den­huol­lon. Hyvä yh­teis­kun­ta ta­kaa myös, et­tä elä­män lop­pu­vai­hees­sa, kun voi­mam­me eh­ty­vät, voim­me siir­tyä rau­hal­li­ses­ti ja ki­vut­to­mas­ti uu­teen elä­män­vai­hee­seen, iloi­sen jäl­leen­nä­ke­mi­sen toi­vos­sa.

Ant­ti Roi­ne

Ul­vi­la