Ul­vi­lan kau­pun­ki ha­lu­aa kas­vaa 13 000 asuk­kaan kau­pun­gik­si. Kau­pun­gin vuo­teen 2030 ulot­tu­va stra­te­gia kes­kit­tyy var­sin­kin lap­siin ja nuo­riin sekä hei­dän kas­vu­e­del­ly­tys­ten­sä tu­ke­mi­seen. Kun­ta­lai­sil­le teh­dys­sä ky­se­lys­sä las­ten ja nuor­ten asi­at nou­si­vat kär­ki­pää­hän, sil­lä kaik­ki vii­si tär­kein­tä toi­vet­ta kos­ki­vat hei­tä.

Lap­sis­sa ja nuo­ris­sa on tu­le­vai­suus yhä edel­leen. Kun kau­pun­ki tar­jo­aa oi­val­li­set puit­teet kou­lun­käyn­tiin ja har­ras­ta­mi­seen, viih­tyy myös muu per­he.

Myös ta­sa­puo­lis­ten pal­ve­lui­den tar­jo­a­mi­nen nuo­ril­le ja lap­sil­le ym­pä­ri kau­pun­kia lis­tat­tiin ky­se­lys­sä kär­ki­pää­hän, jo­ten kau­pun­ki­lai­set ha­lu­a­vat ke­hit­tää myös ky­lä­kes­kus­ten mah­dol­li­suuk­sia py­syä ai­na­kin en­ti­sen ko­koi­si­na kes­kit­ty­mi­nä, tie­ten­kin ky­liin­kin toi­vo­taan uu­sia asuk­kai­ta.

Eh­kä hie­man yl­lät­tä­väs­ti ter­veys­pal­ve­lut tu­li­vat ky­se­lys­sä vas­ta kuu­den­nel­la si­jal­la. Tä­hän var­mas­ti vai­kut­taa Po­rin lä­hei­syys.

Uu­sien asuk­kai­den han­kin­nas­sa kan­nat­taa­kin suun­na­ta kat­se koh­ti naa­pu­ri­kau­pun­kia, sil­lä siel­lä var­mas­ti on po­ten­ti­aa­li­sin­ta uut­ta asu­kas­ma­te­ri­aa­lia. Ku­ka­pa ei ha­lu­ai­si asua ki­ven­hei­ton pääs­sä ison kau­pun­gin pal­ve­luis­ta, mut­ta niin, et­tä oma ko­ti­kau­pun­ki on tur­val­li­nen ja ih­mi­sen ko­koi­nen asuin­paik­ka. Ul­vi­las­sa nämä kri­tee­rit täyt­ty­vät oi­val­li­ses­ti.

Toki pal­ve­lut ja nii­den toi­mi­vuus ovat yk­si asia, jon­ka pe­rus­teel­la ko­ti­paik­ka va­li­taan, mut­ta yk­si tär­keim­mis­tä sen li­säk­si ovat työ­pai­kat. Vaik­ka Po­riin ei ole kuin ki­ven­heit­to, moni ha­lu­aa asua lä­hel­lä töi­tään. Var­sin­kin ny­ky­ään, kun lii­kun­nal­li­suu­teen pa­nos­te­taan yhä enem­män. Työ­mat­kat ha­lu­taan kul­kea pyö­räl­lä tai kä­vel­len.

Jos Ul­vi­lan kes­kus­tas­ta piir­tää har­pil­la vii­den ki­lo­met­rin sä­teel­lä ym­py­rän, on myös työ­paik­ko­ja tar­jol­la ja li­sää esi­mer­kik­si te­ol­li­suut­ta kaa­voi­te­taan. Tu­le­vai­suu­teen voi siis kat­soa hy­vin mie­lin.

An­ni­na Lön­n­berg

Pää­toi­mit­ta­ja