Juk­ka Vil­po­nie­mi

Hais­ti­lan ali­kul­ku­sil­lan ra­ken­ta­mi­nen Tam­pe­reen–Po­rin ra­dal­le Ul­vi­las­sa piti aloit­taa syys­kuus­sa, mut­ta nyt hank­keen aloit­ta­mi­nen vii­väs­tyy ai­na­kin en­si vuo­teen

Väy­lä­vi­ras­to il­moit­ti hei­nä­kuus­sa, et­tä Ul­vi­lan Hais­ti­lan ja Yli-Ran­ta­lan vä­lil­le si­joit­tu­va ra­ta­suun­ni­tel­ma on hy­väk­syt­ty ja se on saa­nut lain­voi­man. Ura­kan kil­pai­lu­tus al­koi ke­sä­kuus­sa ja tar­jous­ten jät­tä­mi­sen mää­rä­ai­ka piti päät­tyä elo­kuus­sa.

Ura­kas­sa pois­te­taan Ul­vi­las­sa Hais­ti­lan, Au­ran, Hie­ta­ran­nan, Kas­vi­huo­neen, Leh­to­sen, Val­ta­vai­ni­on, Sa­lo­vaa­ran ja Yli-Ran­ta­lan ta­so­ris­teyk­set. Näi­den ti­lal­le ra­ken­ne­taan kor­vaa­vat tie­yh­tey­det sekä Hais­ti­lan ali­kul­ku­sil­ta.

Väy­lä­vi­ras­to il­moit­ti kui­ten­kin 9. elo­kuu­ta, et­tä tar­jous­kil­pai­lu on kes­key­tet­ty tur­val­li­suus­sel­vi­tyk­siin liit­ty­vien on­gel­mien ta­kia.

Mis­tä on­gel­mis­ta on kyse, ei väy­lä­vi­ras­to tar­kem­min ker­ro. Joi­den­kin tie­to­jen mu­kaan kyse oli­si sii­tä, et­tä Suo­je­lu­po­lii­si ei oli­si eh­ti­nyt teh­dä mah­dol­li­sis­ta ura­koit­si­jois­ta tur­val­li­suus­sel­vi­tyk­siä.

Väy­lä­vi­ras­ton pro­jek­ti­pääl­lik­kö Mik­ko Heis­ka­nen kui­ten­kin kiis­tää tä­män tie­don. Hä­nen mu­kaan­sa kyse on sii­tä, et­tä tar­jous­pyyn­tö­a­si­a­kir­joi­hin ha­lu­taan teh­dä täs­men­nyk­siä.

– Toki täl­lai­sis­sa pe­ru­sinf­raan liit­ty­vis­sä hank­keis­sa tar­vi­taan mu­ka­na oli­joi­den tur­va­luo­ki­tuk­sia, mut­ta niis­tä ei täs­sä ole pel­käs­tään nyt kyse, Heis­ka­nen sa­noo.

Hä­nen mu­kaan­sa asi­a­kir­jois­sa ha­vait­tiin vii­me het­kil­lä sel­lai­sia puut­tei­ta, jot­ka oli­si­vat saat­ta­neet joh­taa esi­mer­kik­si va­li­tuk­siin ja oi­keus­kä­sit­te­lyi­hin ja pit­kiin vii­väs­tyk­siin. Par­haim­mak­si kat­sot­tiin, et­tä han­ke kes­key­te­tään jok­si­kin ai­kaa.

– Py­rim­me sii­hen, et­tä tar­jous­kil­pai­lu saa­tai­siin uu­del­leen käyn­tiin vii­meis­tään vuo­den­vaih­tees­sa, ja et­tä lo­pul­li­set ra­ken­nus­työt voi­tai­siin aloit­taa en­si vuon­na, Heis­ka­nen sa­noo.

Ai­van yk­sin­ker­tais­ta ei työn aloit­ta­mi­sen siir­to en­si vuo­del­le ole, sil­lä Väy­lä­vi­ras­ton pi­tää var­mis­taa myös se, et­tä tar­vit­ta­va ra­hoi­tus saa­daan en­si vuo­dek­si.

Hank­keen kus­tan­nuk­set Ul­vi­lan koh­dal­la ovat va­jaa 7 mil­joo­naa eu­roa, ja Ul­vi­lan kau­pun­ki on si­tou­tu­nut mak­sa­maan 700 000 eu­ron osuu­den Hais­ti­laan ra­ken­net­ta­vas­ta kor­vaa­vas­ta tie­yh­tey­des­tä.

Val­ti­on bud­je­tis­sa hank­keen ra­hoi­tus ei siir­ry au­to­maat­ti­ses­ti seu­raa­vaan vuo­teen, jo­ten Väy­lä­vi­ras­ton on käy­tä­vä uu­det ra­hoi­tus­neu­vot­te­lut.

Myös Ul­vi­lan kau­pun­ki ra­hoi­tu­so­suu­den siir­tä­mi­nen en­si vuo­teen tar­vit­see neu­vot­te­lu­ja.

Kau­pun­gin­joh­ta­ja Mik­ko Löf­bac­ka ker­too, et­tä kau­pun­gin on neu­vo­tel­ta­va ra­hoi­tus­so­pi­mus uu­del­leen, ja se on hy­väk­syt­tä­vä uu­del­leen myös val­tuus­tos­sa.

– Lyk­käys on har­mil­li­nen jut­tu. Sekä sil­ta et­tä sa­mal­la teh­tä­vä Sa­ta­kun­nan­tien jat­ko ovat Ul­vi­lal­le tär­kei­tä. Suu­ri pel­ko on nyt sii­tä, et­tä löy­tyy­kö val­ti­on bud­je­tis­ta enää en­si vuon­na hank­keen ra­hoi­tus­ta, Löf­bac­ka sa­noo.

Epä­sel­vää on myös maa­no­mis­ta­jien ase­ma uu­des­sa ti­lan­tees­sa. Kor­vaa­vat tie­yh­tey­det ra­ken­ne­taan pää­o­sin yk­si­tyis­ten omis­ta­mil­le mail­le. Maa­no­mis­ta­jia on usei­ta kym­me­niä.

Ra­ken­nu­sai­kais­ten mai­den lu­nas­ta­mi­ses­ta on jo käy­tän­nös­sä so­vit­tu ke­sän ai­ka­na pi­de­tyis­sä ko­kouk­sis­sa. Jos hank­keen aloit­ta­mi­nen vii­väs­tyy pal­jon­kin, on epä­sel­vää, voi­vat­ko omis­ta­jat käyt­tää mai­taan omiin tar­koi­tuk­siin­sa vii­väs­ty­sai­ka­na, ja saa­vat­ko he kor­vauk­sia.

Mik­ko Heis­ka­sen mu­kaan maa­no­mis­ta­jia kyl­lä in­for­moi­daan, kun­han ti­lan­ne sel­kiy­tyy.