Miten auto puhdistetaan talvella?
Mynsterin kiiltopesun yrittäjälle Mikko Vilposelle talvi on parasta sesonkia.
Pauliina Vilpakka
Talvella tiesuola ja asfalttilika tarraavat tiukasti auton pintaan varsinkin isompia maanteitä ajellessa. Kun säätiedotus ennustaa lähestyviä paukkupakkasia, moni herää siihen, että auto on pestävä, kun siihen vielä on mahdollisuus. Ennen pakkasjaksoa pikapesureihin joutuukin usein jonottamaan vuoroaan.
Ulvilalaiselle Mynsterin kiiltopesun yrittäjälle Mikko Vilposelle talvi on parasta sesonkia. Kesäisin Vilponen perheineen viljelee mansikoita ja syksyisin paistaa nahkiaisia. Talviaikaan Mikko Vilponen pesee ja vahaa autoja.
Vilposen hallissa autot saavat kokonaisvaltaisen käsittelyn: sisä- ja ulkopesun sekä kovavahauksen tai pinnoituksen. Vilponen vinkkaa, että juuri talviaikaan auton puhtaanapitoa helpottamaan yksi hyvä vaihtoehto on kovavahaus, joka antaa autolle suojaa jopa puolesta vuodesta vuoteen.
– Moni luulee vahausta edelleen kalliiksi, mutta nykyään jo satasella saa perushenkilöautoon vahauksen, jolla pärjää koko talven, Vilponen sanoo.
Kovavahattu pinta hylkii vettä ja likaa, eivätkä lumi ja loska pääse yhtä helposti tarraamaan kiinni. Vahattu auto on helppo suhauttaa puhtaaksi vaikka itsepalvelupesulassa. Oikeilla pinnoite-ainella voi vähentää myös jään ja lumen jämähtämistä tuulilasiin kiinni.
Osa Vilposen asiakkaista tuo auton kovavahaukseen tai pinnoitukseen esimerkiksi vuodenvaihteessa, ja pärjää kesään asti ajelemalla kerran tai kahdesti pikapesurin läpi.
Yleisesti ottaen hyvä pesuväli Vilposen mukaan olisi kuukauden tai puolentoista välein, mutta hyvä nyrkkisääntö on viedä auto pestäväksi sitten, kun se on oikeasti likainen.
Vilposen hallissa autot saavat kokonaisvaltaisen käsittelyn: sisä- ja ulkopesun sekä kovavahauksen tai pinnoituksen. Kuva: Mynsterin kiiltopesu
Vilponen vinkkaa, että vaha- ja pinnoitepurkkeja myydään nykyään suhteellisen edullisesti kuluttajillekin. Joskin harvalla on käytössä toimenpiteeseen soveltuvaa lämmitettyä tallia, jonne tulisi vesikin.
Talvella autoa pestessä lähdetään siitä, että auton täytyy olla sula lumesta ja jäästä ennen sen pesemistä. Mutta yhdestä pahasta virheestä Vilponen varoittaa:
– Kylmään tuulilasiin ei saa kaataa sulatusmielessä kuumaa vettä. Varsinkin jos lasissa on jo entuudestaan poreita, se voi hajota. Tuulilasi ei tykkää nopeasta lämpötilan vaihtelusta.
Kylmään vuodenaikaan on myös erityisen tärkeää muistaa kuivata auto huolellisesti. Varsinkin ovien tiivisteet on syytä pyyhkiä mikrokuituliinalla tai pyyhkeellä, etteivät ne jäädy kiinni.
Jos autolle haluaa antaa vielä huolellisemman käsittelyn, Vilponen suosittelee myös raudan poistoa.
– Auton kylkiin olisi hyvä suihkia raudan- tai pienpoistosuihketta. Jos kokeilet auton kylkeä pesun jälkeen sormella, se voi tuntua vielä vähän karhealta. Valkoisen auton kyljissä voi näkyä kellertävää väriä, joka on pintaruostetta. Raudanpoistoaine auttaa irrottamaan vaikeaakin likaa.