Pau­lii­na Vil­pak­ka

Tal­vel­la tie­suo­la ja as­falt­ti­li­ka tar­raa­vat tiu­kas­ti au­ton pin­taan var­sin­kin isom­pia maan­tei­tä ajel­les­sa. Kun sää­tie­do­tus en­nus­taa lä­hes­ty­viä pauk­ku­pak­ka­sia, moni he­rää sii­hen, et­tä au­to on pes­tä­vä, kun sii­hen vie­lä on mah­dol­li­suus. En­nen pak­kas­jak­soa pi­ka­pe­su­rei­hin jou­tuu­kin usein jo­not­ta­maan vuo­ro­aan.

Ul­vi­la­lai­sel­le Myns­te­rin kiil­to­pe­sun yrit­tä­jäl­le Mik­ko Vil­po­sel­le tal­vi on pa­ras­ta se­son­kia. Ke­säi­sin Vil­po­nen per­hei­neen vil­je­lee man­si­koi­ta ja syk­syi­sin pais­taa nah­ki­ai­sia. Tal­vi­ai­kaan Mik­ko Vil­po­nen pe­see ja va­haa au­to­ja.

Vil­po­sen hal­lis­sa au­tot saa­vat ko­ko­nais­val­tai­sen kä­sit­te­lyn: sisä- ja ul­ko­pe­sun sekä ko­va­va­hauk­sen tai pin­noi­tuk­sen. Vil­po­nen vink­kaa, et­tä juu­ri tal­vi­ai­kaan au­ton puh­taa­na­pi­toa hel­pot­ta­maan yk­si hyvä vaih­to­eh­to on ko­va­va­haus, joka an­taa au­tol­le suo­jaa jopa puo­les­ta vuo­des­ta vuo­teen.

– Moni luu­lee va­haus­ta edel­leen kal­liik­si, mut­ta ny­ky­ään jo sa­ta­sel­la saa pe­rus­hen­ki­lö­au­toon va­hauk­sen, jol­la pär­jää koko tal­ven, Vil­po­nen sa­noo.

Ko­va­va­hat­tu pin­ta hyl­kii vet­tä ja li­kaa, ei­vät­kä lumi ja los­ka pää­se yh­tä hel­pos­ti tar­raa­maan kiin­ni. Va­hat­tu au­to on help­po su­haut­taa puh­taak­si vaik­ka it­se­pal­ve­lu­pe­su­las­sa. Oi­keil­la pin­noi­te-ai­nel­la voi vä­hen­tää myös jään ja lu­men jä­mäh­tä­mis­tä tuu­li­la­siin kiin­ni.

Osa Vil­po­sen asi­ak­kais­ta tuo au­ton ko­va­va­hauk­seen tai pin­noi­tuk­seen esi­mer­kik­si vuo­den­vaih­tees­sa, ja pär­jää ke­sään as­ti aje­le­mal­la ker­ran tai kah­des­ti pi­ka­pe­su­rin läpi.

Ylei­ses­ti ot­ta­en hyvä pe­su­vä­li Vil­po­sen mu­kaan oli­si kuu­kau­den tai puo­len­tois­ta vä­lein, mut­ta hyvä nyrk­ki­sään­tö on vie­dä au­to pes­tä­väk­si sit­ten, kun se on oi­ke­as­ti li­kai­nen.

Vilposen hallissa autot saavat kokonaisvaltaisen käsittelyn: sisä- ja ulkopesun sekä kovavahauksen tai pinnoituksen. Kuva: Mynsterin kiiltopesu

Vilposen hallissa autot saavat kokonaisvaltaisen käsittelyn: sisä- ja ulkopesun sekä kovavahauksen tai pinnoituksen. Kuva: Mynsterin kiiltopesu

Vil­po­nen vink­kaa, et­tä vaha- ja pin­noi­te­purk­ke­ja myy­dään ny­ky­ään suh­teel­li­sen edul­li­ses­ti ku­lut­ta­jil­le­kin. Jos­kin har­val­la on käy­tös­sä toi­men­pi­tee­seen so­vel­tu­vaa läm­mi­tet­tyä tal­lia, jon­ne tu­li­si ve­si­kin.

Tal­vel­la au­toa pes­tes­sä läh­de­tään sii­tä, et­tä au­ton täy­tyy ol­la sula lu­mes­ta ja jääs­tä en­nen sen pe­se­mis­tä. Mut­ta yh­des­tä pa­has­ta vir­hees­tä Vil­po­nen va­roit­taa:

– Kyl­mään tuu­li­la­siin ei saa kaa­taa su­la­tus­mie­les­sä kuu­maa vet­tä. Var­sin­kin jos la­sis­sa on jo en­tuu­des­taan po­rei­ta, se voi ha­jo­ta. Tuu­li­la­si ei tyk­kää no­pe­as­ta läm­pö­ti­lan vaih­te­lus­ta.

Kyl­mään vuo­de­nai­kaan on myös eri­tyi­sen tär­ke­ää muis­taa kui­va­ta au­to huo­lel­li­ses­ti. Var­sin­kin ovien tii­vis­teet on syy­tä pyyh­kiä mik­ro­kui­tu­lii­nal­la tai pyyh­keel­lä, et­tei­vät ne jää­dy kiin­ni.

Jos au­tol­le ha­lu­aa an­taa vie­lä huo­lel­li­sem­man kä­sit­te­lyn, Vil­po­nen suo­sit­te­lee myös rau­dan pois­toa.

– Au­ton kyl­kiin oli­si hyvä suih­kia rau­dan- tai pien­pois­to­suih­ket­ta. Jos ko­kei­let au­ton kyl­keä pe­sun jäl­keen sor­mel­la, se voi tun­tua vie­lä vä­hän kar­he­al­ta. Val­koi­sen au­ton kyl­jis­sä voi nä­kyä kel­ler­tä­vää vä­riä, joka on pin­ta­ruos­tet­ta. Rau­dan­pois­to­ai­ne aut­taa ir­rot­ta­maan vai­ke­aa­kin li­kaa.