Tapio Kivisaari palkittiin lukion päätteeksi Ulvilan Seudun stipendillä
Ylioppilaaksi kirjoittanut Tapio Kivisaari palkittiin Ulvilan Seudun stipendillä, joka myönnetään äidinkielessä hyvin menestyneelle opiskelijalle. Kivisaari kirjoitti äidinkielestä Laudaturin ja on myös varsinainen lukutoukka.
Pauliina Vilpakka
Ulvila
Ulvilalainen Tapio Kivisaari kertoo kipinän lukemiseen tulleen kotoa, jossa häntä on kannustettu lukemaan heti, kun lukutaitoa oli.
– Vanhemmat sanoivat, että kannattaa lukea, niin tulee viisaaksi, Kivisaari kertoo.
Tuota neuvoa hän on toteuttanut. Lapsuudessa Kivisaaren lempikirjoihin kuuluivat muun muassa Harry Potterit ja Taru sormusten herrasta, joita isä luki ääneen. Fantasiakirjallisuus viihdyttää Kivisaarta edelleen aikuisena. Vastikään hän luki esimerkiksi Brian Jaquesin Redwallin Tarun. Kivisaari lukee mielellään myös runoja 1900-luvun alussa eläneiltä kirjoittajilta kuten Uuno Kailaalta, Yrjö Jylhältä ja Aaro Hellaakoskelta. Runot ovat hyvä vaihtoehto silloin, kun ei ole aikaa istua nenä kirjassa koko päivää.
Lempilukupaikkansa Kivisaari kertoo löytyvän yksinkertaisesti olohuoneen sohvalta. Kesäisin hän loikoilee lukemassa myös kotipihan trampoliinilla, mikäli hyttyset antavat armoa. Paljon lukevan lukuvauhti on omaa luokkaansa.
– Eräänä itsenäisyyspäivänä heitin itselleni haasteen, ja luin pidennetyn Tuntemattoman Sotilaan yhden päivän aikana. Sivuja oli noin 450.
Kirjoista saa inspiraatiota ja hyötyä moneen. Esimerkiksi historian kirjoituksiin valmistautuessaan Kivisaari luki Täällä Pohjantähden alla -trilogian. Historialliset romaanit kiinnostavat muutenkin. Vastikään hän löysi esimerkiksi itävaltalaissyntyisen kirjailijan Johannes Mario Simmelin kirjat.
Pian Kivisaari jättää hyvästit lempi-lukupaikalleen lapsuudenkotinsa olohuoneessa ja muuttaa Suomen toiselle laidalle Joensuuhun. Junamatka kestää 6-7 tuntia, joten aivan joka viikonloppu Ulvilassa ei voi piipahtaa. Kotona ollaan välimatkasta luonnollisesti hieman kauhuissaan, mutta tuetaan kumminkin.
Opettamisesta Kivisaari on kartuttanut kokemustaan tänä keväänä sijaistamalla ulvilalaisissa peruskouluissa. Kuva: Pauliina Vilpakka
Halutessaan Kivisaari olisi päässyt kirjoitusten pistemäärällä myös esimerkiksi Helsinkiin, mutta pienempi, luonteikas paikkakunta Itä-Suomessa houkutti enemmän. Joensuussa Kivisaari ei ole koskaan käynyt, mutta joitain kaukaisia sukulaisia sieltä löytyy.
– Hyviä tarinoita olen Joensuusta kuullut. Ja kuulemma sieltä saa Suomen parhaita karjalanpiirakoita, hän sanoo.
Joensuun Yliopistossa Kivisaari aikoo opiskella uskonnon aineopettajaksi. Kivisaari perustelee, että uskontojen tunteminen on kulttuurien ymmärtämisen kannalta tärkeää. Uudessa maassa vieraillessa ei välttämättä osaa toimia, jos ei paikallinen uskonto tapoineen ole tuttu. Myös kotimaassa on yhä enemmän eri uskontojen edustajia.
– Koko ajan uskonnon opettaminen tulee tärkeämmäksi, hän sanoo.
Opettamisesta Kivisaari on kartuttanut kokemustaan tänä keväänä sijaistamalla ulvilalaisissa peruskouluissa. Hän yllättyi positiivisesti siitä, miten mukavasti yläkoululaisetkin ottivat sijaisen vastaan. Nuorempien lasten kohdalla mielikuvituksen rikkaus teki vaikutuksen.
– Jotkut eskarilaisten välituntileikit olivat ihan next level. Se oli tosi innostavaa huomata, että mielikuvitusta riittää, Kivisaari kertoo.
Kivisaari toivoo opettajana voivansa vaikuttaa lasten elämään siten, että heillä aikuiseksi kasvettuaan olisi tietoa asioista.
– Silloin yhteiskunta toimii paremmin, hän sanoo.
Kivisaari ei ehdi kesällä pitkään lomailemaan, sillä heinäkuussa kutsuu asepalvelus. Hän odottaa armeijakokemusta innokkaana ja on valmistautunut siihen muun muassa lenkkeilemällä. Niinisaloonkin Kivisaari aikoo napata mukaansa runokirjan tai pari, iltalukemiseksi.
Vastikään Tapio Kivisaaren matkaan tarttui Ulvilan kirjastosta Volter Kilven saaristolaissarjan 2. osa Pitäjän pienempiä. Kuva: Pauliina Vilpakka
Tapio Kivisaaren kirjoittama, Ulvilan lukion tämän kevään parhaaksi arvioitu kirjoitustaidon koe: Veikö some kielesi?
Uupunut abiturientti astelee ahkeran lukulomansa viimeisenä päivänä lukiolle ilmaisen lounaan perässä. ”Onpa taas yksinäinen olo, kun on koko aamupäivän ollut sosiaalinen ja viestitellyt Snapchatissa”, hän ajattelee ja lähes törmää samoilla aikeilla liikkuvaan kaveriinsa. Hyvät huomenet ja morjenssit vaihdetaan ja kaveri kysyy: ”Pitäskö lähtee joku päivä vaikka leffaan? Siellähän pyörii se uus” Tarinamme päähenkilö mutisee jotain myöntävää, samalla itsekseen harmitellen: ”On se niin vaikeeta, kun ei voi reagoida millään emojilla!” Keskustelu tyrehtyy ennen kuin kissakaan on sanottu, kun kaverukset kaivavat puhelimensa keskittyäkseen oikeasti tärkeisiin asioihin. Toinein heistä toki tekee mullistavan oivalluksen, tarinamme päähenkilö näet avaa puhelimensa muistion ja alkaa kirjoittaa: ”Voi veljet ja veljenpojat, some on pilannut mun kaikki vuorovaikutustaidot!”
Sosiaalinen media on käsitteenä hyvin harhaanjohtava, sillä se ei varsinaisesti palvele käyttäjiensä sosiaalisuutta. Jos somessa roikuttu tuntimäärä olisi suoraan verrannollinen roikkujan sosiaalisiin taitoihin, voisi nykynuorison olettaa olevan hurjia tarinaniskijöitä ja vitsiniekkoja - suoranaisia keskustelujen keisareita. Toisin kuitenkin on; monet sosiaalisen median räplääjät ovat vuorovaikutustaidoiltaan hyvinkin rajoittuneita, sillä eihän sosiaalinen media oikeasti ole kovin realistinen sosiaalisten tilanteiden simulaattori. Sosiaalinen media ei näet sisällä sanatonta viestintää eikä todellista keskustelemista. Some ruokkii myös täysin harhaisia odotuksia vuorovaikutuksesta ja näin johtaa erilaisiin pettymyksiin oikeassa elämässä.
Sanaton viestinsä on kaikenlaisissa keskusteluissa suorastaan kulmakivi. On selvää, ettei esimerkiksi ihmisen monimutkaista hymyä voi välittää tekstinä – eikä edes hymiöllä – vastapuolen keskutelijalle. Kaikenlaiset hyväksyvät nyökkäykset, katseet, ruumiin asennot, käsien liikkeet ja muut kieliulkoiset vihjeet jäävät myös vallan huomiotta sosiaalisessa mediassa. Tanja Heikkisen kirjoittamassa tiedejutussa ”Vuorovaikutuksen tutkimus: Taito kohdata toinen toisemme on kaikki kaikessa” (Jyväskylän yliopiston verkkosivut 2.5.2023) haastateltu Virpi-Liisa Kykyri puhuu ihmisen kohtaamisesta ja vuorovaikutuksen tärkeydestä. Kykyri on kanssani samoilla linjoilla somen puutteista sanattoman viestinnän alalla. Hän nostaa esille myös hienosti tällaisen puutteellisen viestinnän vaikutuksen vuorovaikutuksen aitouteen sanomalla: ”Ihminen voi esittää ja sanoa verkossa jotakin sellaista, mikä ei ole omassa ruumiissa totta.”
Mielipiteeni vastustajat voisivat nyt naureskellen napsutella sormiansa ja kyseenalaistaa päättelyketjuni. Heidän mukaansa minä ehkä turhaan rakennan yhteyttä sosiaalisen median ja oikean maailman välille. He voisivat sanoa: ”Mitä sitten? Olkoon some some ja olkoon se sanaton viestintä siellä, missä sitä tarvitaan - ei somessa.” Tällaisessa ajattelussa on kuitenkin ongelmansa, se ei näet ota huomioon, että vuorovaikutustaidot ovat taitoja ja taitoja on syytä harjoitella. Jos ei pääse harjoittelemaan vuorovaikutustaitoja, ei niitä osaa myöskään käyttää oikeassa elämässä. Kykyri nostaakin tiedejutussa esille sen, kuinka ilman sanatonta viestintää (esimerkiksi somen vuorovaikutustilanteissa) tunnetaidot eivät pääse kehittymään ja tämä voi johtaa tosipaikan tullen tunteiden rapistumiseen tai hyökymiseen - molemmat lienevät kehnoja tapoja käsitellä keskustelun aiheuttamia tunteita.
On siis selvää, ettei some anna meille mahdollisuutta harjoitella erilaisia todellisen vuorovaikutuksen taitoja ja näin kaikki vuorovaikutus-lihaksemme surkastuvat treenin puutteessa. Samalla some luo myös järjettömiä odotuksia vuorovaikutustilanteista ja katkeroittaa heidät, jotka uskaltautuvat sosiaalisen median ulkopuolelle. Esimerkiksi viestintäsovellus Snapchatissa ihmisillä voi olla satoja tai jopa tuhansia kavereita. Ihmekkös, jos tuntuu siltä, ettei ole tarpeeksi kavereita oikeassa elämässä, jos vertaa sitä Snapchat-kavereidensa määrään. Ei ole millään tavalla realistista ajatella, että ihmisellä olisi vallan epälukuinen määrä ystäviä. Oikeasti ihmisellä on enintään kourallinen oikeita ystäviä - ei satoja. Jo tuhansia vuosia sitten Raamatun sivuilla viisas kuningas Salomo kirjoittaa osuvasti: ”Paljon ystäviä, vähän ystävyyttä; tosiystävä on enemmän kuin veli.”
Somen luomien hullujen odotusten seurauksiin kuuluu myös se, kuinka taito jutustella ja kysyä on kadonnut. Esimerkiksi kysymys: ”Mitä teit hiihtolomalla?” on somettajille aivan järjetön; onhan vastaus nähtävillä toisen tekemistä julkaisuista. Tämä illuusio siitä, että tietää toisesta kaiken ja olettaa toisen tietävän myös itsestä kaiken, on rapistanut kykymme kysellä. Oona Laine pohtii artikkelissaan ”Keskustelun mestariksi” (Helsingin Sanomat 3.2.2023) keskustelemisen taitoa ja sen erilaisia osa-alueita, kuten kuuntelemista ja myötätuntoisuutta. Laineen haastettelema puheviestinnän professori Pekka Isotalus painottaa kysymyksien esittämisen tärkeyttä ja kertoo, kuinka kysymyksiä voi käyttää keskustelun koontiin, kuuntelemisen osoittamiseen ja keskustelun syventämiseen. Näkisin, että somen takia myös mainittu keskustelun koonti on muuttunut kummajaiseksi. Eihän ole järkeä koota keskustelua, kun aikaisemmat viestit on jatkuvasti nähtävillä.
Ruumiskoirien tutkiessa niitä raunioita, jonkalaisiksi somen pommikoneet ovat vuorovaikutustaitoihimme kylväneet, avautuu vielä viimeinen lohduton näky. Sekä Heikkisen tiedejuttu että Laineen artikkeli puhuvat molemmat kuuntelemisen ja kohtaamisen tärkeydestä vuorovaikutustilanteissa. Kuunteleminen ja todellinen läsnäolo ovat kuitenkin molemmat kadonneet lähes täysin ja ovatkin nykyään vain harvojen ja valittujen taitoja. Jos minulle annettaisiin tehtäväksi etsiä lukion ruokalasta kaksi keskustelevaa opiskelijaa, ei kyseessä olisi tehtävä eikä mikään. Jos taas tulisi etsiä kaksi keskustelevaa opiskelijaa, joilla kummallakaan ei ole puhelin kädessä, muuttuisi tehtävä lähes mahdottomaksi. On tragedista, kuinka enää niin harvat kunnioittavat keskustelukumppaniaan edes sen vertaa, että kuuntelisivat tätä ja keskittyisivät tämän sanoihin. Useimmiten keskustelussa onkin kolmantena pyöränä Instagram, jonka liian usein annetaan olla keskustelun todellinen tähti.
Nuori abiturienttimme astelee lukion liikuntasalista päättäväisin askelin. Kuusi tuntia ilman puhelinta – sehän on uusi ennätys. ”Tästä alkaa elämäni ilman somen kahleita – tästä alkaa treeni vuorovaikutustaitojeni parantamiseksi”, hän puhisee itsekseen ja jatkaa: ”Se some rapauttaa mun kyvyn tulkita ja käyttää kieliulkosia vihjeitä, kyvyn kuunnella ja sitten mokoma asettaa vielä törkeitä paineita vuorovaikutustilanteille – sanon somelle ei!” Ajatuksiinsa vaipuneina nuori abiturientti törmää puhelintansa tuijottavaan kaveriinsa ja siirtyy heti sanoista tekoihin: ”Mennäänkös viikonloppuna kahvilaan puhumaan? Mää tajusin just jotain niin mullistavaa, ettei sitä voi tekstiviestillä ilmaista!” Kaveri ei meinaa saada sanaa suustansa, johon tarinamme päähenkilö sanoo nokkelasti: ”Veikö some kielesi?”