Syk­syn 2023 yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­set lä­hes­ty­vät uh­kaa­vas­ti, ja tuo­reet abi­tu­rien­tit ovat kau­hus­ta kan­kei­na. Osa on omis­ta­nut koko ke­sän pänt­tää­mi­sel­le. Toi­sia yo-mör­kö ah­dis­taa niin, et­tei lu­ke­mis­ta ole pys­ty­nyt edes aloit­ta­maan. Yo-kir­joi­tuk­set näh­dään usein koko kou­lu-uran huip­pu­na, mut­ta asi­an ylen­palt­ti­nen heh­kut­ta­mi­nen ei au­ta abi­tu­rient­tien tus­kaan. Li­säk­si kir­joi­tus­ten tuo­ma ky­sy­mys sii­tä, mitä lu­ki­on jäl­keen ta­pah­tuu, on mo­nel­le tus­kai­nen.

Pai­ne me­nes­tyä on val­ta­va, kun lu­ki­on ai­ka­na opi­tut asi­at mi­ta­taan yh­del­lä ker­taa. Toki kurs­si­ko­kei­ta­kin pi­de­tään, mut­ta kurs­si­ar­vo­sa­no­ja ei ku­kaan tule ky­se­le­mään lu­ki­on jäl­keen. Kor­ke­a­kou­luun ha­kies­sa vain yli­op­pi­las­to­dis­tuk­sel­la ja pää­sy­ko­keil­la on mer­ki­tys­tä. Vaik­ka kurs­si­ko­keis­sa me­nes­ty­mi­nen en­tei­lee myös yli­op­pi­las­ko­keis­sa on­nis­tu­mis­ta, ei tun­nol­li­sin­kaan opis­ke­li­ja läh­de yo-sa­liin tyy­ty­väi­se­nä my­häil­len. Suo­ri­tus voi vie­lä men­nä pos­kel­leen net­tiyh­tey­den kat­ke­tes­sa tai suo­ri­tus­pai­nei­den is­kies­sä. Opis­ke­li­joi­den mie­len­rau­han vuok­si oli­si suo­ta­vaa ko­ros­taa pää­sy­ko­kei­den roo­lia jat­ko-opin­to­jen kan­nal­ta. Mer­kit­tä­vä osa opis­ke­li­jois­ta tu­lee­kin va­li­tuk­si pää­sy­ko­keen pe­rus­teel­la. Vaik­ka kym­me­nen L:n to­dis­tuk­sil­la mie­lel­lään lei­ju­taan uu­ti­sot­si­kois­sa ja so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa, yh­teis­haun jäl­keen kaik­ki va­li­tut opis­ke­li­jat ovat sa­mal­la lin­jal­la ar­vo­sa­nois­ta tai va­lin­ta­ta­vas­ta riip­pu­mat­ta.

Kir­joi­tuk­sil­la on tär­keä roo­li jat­ko-opin­to­jen ja tu­le­vai­suu­den kan­nal­ta, mut­ta ne ei­vät rat­kai­se kaik­kea. Yli­op­pi­las­kir­joi­tus­ten jäl­keen tu­lee­kin vie­lä mo­nia ti­lai­suuk­sia osoit­taa omaa osaa­mis­ta ja löy­tää vah­vuu­ten­sa. Huip­pu­pa­pe­reil­la yli­o­pis­toon jat­ka­mi­nen ei ole ai­noa oi­kea tai pa­ras mah­dol­li­nen tu­le­vai­suu­den suun­ni­tel­ma. Unel­ma-alal­leen voi pääs­tä mon­taa eri reit­tiä esi­mer­kik­si opis­ke­le­mal­la avoi­mes­sa kor­ke­a­kou­lus­sa. Sitä pait­si moni ei kir­joi­tus­ten jäl­keen­kään tie­dä mi­hin suun­na­ta. Omia suun­ni­tel­mia ja vaih­to­eh­to­ja voi­kin miet­tiä rau­has­sa. Vä­li­vuo­den pi­tä­mi­nen ja esi­mer­kik­si työ­ko­ke­muk­sen ker­ryt­tä­mi­nen voi ol­la mo­nel­le so­pi­vam­pi vaih­to­eh­to kol­men vuo­den opis­ke­lu­myl­lyn jäl­keen.

Usein ihan­noi­daan suo­raa reit­tiä lu­ki­os­ta jat­ko-opin­toi­hin ja sii­tä sa­man tien työ­e­lä­mään. Jo lu­ki­on kurs­se­ja va­lit­ta­es­sa tun­tuu, et­tä oma elä­män­työ pi­täi­si ol­la jo pää­tet­ty­nä. To­del­li­suu­des­sa alaa voi vaih­taa vaik­ka kes­ken opis­ke­lu­jen, ei­kä heti lu­ki­on jäl­keen tar­vit­se lyö­dä mi­tään luk­koon. Työ­e­lä­mään ei ole mi­kään kii­re, sil­lä töi­tä eh­tii teh­dä koko lop­pu­e­lä­män. Jo­kai­sen pi­täi­si­kin rau­has­sa miet­tiä omia vaih­to­eh­to­ja ja mie­len­kiin­non koh­tei­ta, jot­ta voi ai­ka­naan työl­lis­tyä it­sel­le mie­lui­saan ja so­pi­vaan am­mat­tiin. Am­ma­tin­va­lin­ta ei ole kil­pa­juok­su. Ny­ky­ään ei myös­kään tar­vit­se jat­kaa sa­mas­sa työs­sä elä­kei­kään as­ti, vaan opis­ke­lu ja alan vaih­ta­mi­nen ovat mah­dol­li­sia myös ai­kui­si­äl­lä.

Moni lu­ki­o­lai­nen on oi­ke­as­taan vas­ta pie­ni ih­mi­sen muru. Omaa iden­ti­teet­tiä et­si­tään vie­lä pit­kään val­mis­tu­mi­sen jäl­keen, ei­kä elä­mä lu­ki­oon lopu. Lu­kio on vain yk­si as­kel elä­mäs­sä. Abi­tu­rient­tien oli­si hyvä muis­taa, et­tä yli­op­pi­las­ko­keet ovat yk­si mo­nes­ta mah­dol­li­suu­des­ta näyt­tää osaa­mis­ta, ei­vät­kä ne mää­rit­te­le ke­nen­kään tu­le­vai­suut­ta tai ih­mi­sar­voa. Vie­lä on ai­kaa opis­kel­la, muut­taa suun­ni­tel­mia tai toi­saal­ta naut­tia nuo­ruus­vuo­sis­ta, jos lu­ki­oai­ka­na niin ei tul­lut teh­tyä. Lu­ki­on jäl­keen voi jat­kaa mon­taa eri pol­kua, ei­kä kaik­kea tar­vit­se tie­tää heti.

Tuu­li Mä­en­pää

Ul­vi­lan lu­ki­on abi­tu­rient­ti