Suo­mes­sa on jo pit­kään ol­lut vain yk­si hä­tä­nu­me­ro, 112. Hä­tä­nu­me­roon soi­te­taan vain kii­reel­li­sis­sä ti­lan­teis­sa, jois­sa pai­kal­le tar­vi­taan aut­ta­via vi­ra­no­mai­sia ku­ten po­lii­sia, en­si­hoi­to tai pe­las­tus­lai­tos­ta ja so­si­aa­li­toi­mea.

Hä­tä­kes­kus­päi­vys­tä­jät vas­taa­vat pu­he­lui­hin ja oh­jaa­vat soit­ta­jaa sekä kut­su­vat pai­kal­le tar­vit­ta­van hen­ki­lös­tön sekä aut­ta­vat soit­ta­jaa toi­mi­maan oi­kein. Tär­kein­tä on kuun­nel­la ja vas­ta­ta päi­vys­tä­jän ky­sy­myk­siin.

Mo­nel­le hä­tä­nu­me­roon soit­ta­mi­nen on kor­ke­an kyn­nyk­sen ta­ka­na, on­han mei­tä va­roi­tel­tu sii­tä, et­tä tur­haan sin­ne ei saa soit­taa, mikä on tie­ten­kin ihan maa­lais­jär­jel­lä aja­tel­tu­na oi­kein. Mut­ta mil­loin hätä tai ti­lan­ne ovat sel­lai­sia, et­tä oi­kea osoi­te on hä­tä­nu­me­ro. Ai­em­min käy­tös­sä oli myös po­lii­sin oma nu­me­ro, jo­hon var­mas­ti oli ma­ta­lam­pi kyn­nys soit­taa.

Ul­vi­lan it­sen­sä­pal­jas­ta­jan ta­pauk­ses­sa oi­kea osoi­te oli­si ol­lut soit­taa hä­tä­nu­me­roon. Mut­ta täl­lai­ses­sa ti­lan­tees­sa nou­see aja­tuk­siin myös se asia, et­tä soit­ta­mal­la saat­taa vii­väs­tyt­tää jon­kun toi­sen hä­däs­sä ole­van hen­ki­lön avun­saan­tia.

Var­sin­kin täl­lai­ses­sa ti­lan­tees­sa, jos­sa ta­pah­tu­ma on jo ohi, on erit­täin han­ka­la tie­tää, mitä pi­täi­si teh­dä. Ku­ten po­lii­sin tie­dot­ta­ja ker­too, oi­kea pu­he­luo­soi­te on hä­tä­nu­me­ro. Pu­he­lun voi teh­dä myös van­hem­pi ja vaik­ka ti­lan­ne oli­si jo jol­lain ta­val­la ohi tai rat­ken­nut.

On hy­vin ym­mär­ret­tä­vää, et­tä täl­lai­ses­sa ti­lan­tees­sa ei tie­dä, mitä pi­täi­si teh­dä. Ku­ten jut­tua var­ten haas­ta­tel­tu isä ker­too, hän sai po­lii­sil­ta soit­ta­es­saan eri­lai­sen vas­tauk­sen, jon­ka mu­kaan säh­köi­nen ri­ko­sil­moi­tus oli oi­kea tapa, vaik­ka pie­nen vii­veen ta­kia se ei heti läh­te­nyt­kään tut­kin­taan.

Hä­tä­kes­kuk­sen verk­ko­si­vuil­la ke­ho­te­taan seu­raa­vaa: Jos olet epä­var­ma ti­lan­teen kii­reel­li­syy­des­tä, soi­ta sil­loin hä­tä­nu­me­roon 112. Soi­ta it­se, jos voit. Vä­li­kä­sien kaut­ta tu­le­va pu­he­lu voi pa­him­mil­laan vii­väs­tyt­tää avun pai­kal­le tu­loa.

Hä­tä­nu­me­roa ei kui­ten­kaan sai­si käyt­tää niin sa­no­tus­ti vaik­ka­pa sää­pal­ve­lu­na tai muu­na jut­tu­luu­ri­na. Sen­hän sa­noo jo maa­lais­jär­ki­kin. Juu­ri muu­ta­ma viik­ko­han sit­ten hä­tä­nu­me­ro ruuh­kau­tui soi­tois­ta, jois­sa ky­sel­tiin ja ih­me­tel­tiin va­roi­tel­lus­ta ke­sä­myrs­kys­tä, jon­ka piti is­keä voi­mal­la Suo­meen. Hä­tä­nu­me­ron vää­räs­tä tai il­ki­val­tai­ses­ta käy­tös­tä voi­daan ran­gais­ta. Tur­ha soit­to saat­taa vii­väs­tyt­tää hä­däs­sä ole­van hen­ki­lön avun­saan­tia koh­ta­lok­kain seu­rauk­sin.

Hä­tä­kes­kus­lai­tok­sen säh­kö­pos­ti­o­soit­tei­siin ei voi teh­dä hä­täil­moi­tus­ta.

Hä­dän het­kel­lä apua pi­tää us­kal­taa soit­taa.