Hyvinvointialueiden lopputulos ei ollut yllätys
Keskusta ja vihervasemmisto ajoivat väkisin läpi hyvinvointialueuudistuksen 23.6.2021, vaikka oppositiopuolueet sitä vastustivat. Nyt sitten keskusta ja vihervasemmisto kilvan arvostelevat nykyistä hallitusta edellisen hallituksen tekemistä vakavista virheistä.
Hyvinvointialueilla ihmetellään, miksi palvelut keskitetään maakunnan keskuskaupungin asukkaille, vaikka jokaiselle ajattelevalle ihmiselle olisi pitänyt olla täysin selvää, mitä tapahtuu kun kunnille suunnattu valtion sote-rahoitus siirretään maakunnille.
Vanhassa sote-järjestelmässä valtion tukemat palvelut keskittyivät kuntien keskustaajaman asukkaiden läheisyyteen, koska valtuustoissa heidän edustajillaan oli enemmistö. Tässä mielessä ei voi olla mikään yllätys, että hyvinvointialueilla palvelut keskitetään maakunnan keskuskaupunkiin.
Kansalaisten alueellisen tasa-arvon näkökulmasta katsottuna vanha sote-järjestelmä oli ainakin kymmenen kertaa parempi kuin tämä uusi järjestelmä.
Terveydenhuollossa henkilöstön kustannukset ovat ylivoimaisesti suurin menoerä, ehkä 90%. Tässä mielessä toimintatiloista säästäminen ei ratkaise ongelmia. Tehokkain keino on henkilöstön motivaation parantaminen ja turhan byrokratian riisuminen työrutiineista, vaikka tietosuoja ja potilasturvallisuus ovatkin aina hyviä tekosyitä, joihin on helppo vedota.
Lisäksi palvelujen siirto maakunnan keskuskaupunkiin tarkoittaa käytännössä sitä, että syrjäkuntien ja yksityisten omistamien kiinteistöjen hinnat romahtavat. Miten tämän jälkeen sote-ammattilaisilla on varaa muuttaa maakunnan keskuskaupunkiin? Hyvinvointialueiden säästötalkoissa on kyse osaoptimoinnista, joiden summa on yleensä katastrofi.
Myöskään kustannusten nousu palkkaharmonisaation johdosta ei voi olla mikään yllätys, koska harmonisaatio tehtiin palkkoja nostamalla. Jostain syystä yksityisten palveluntuottajien resursseja ei osata hyödyntää, sekin nostaa kustannuksia. Myös valtio on kantanut oman kortensa kekoon rajoittamalla lääkäriopiskelupaikkojen määrää lääkäriliiton toiveiden mukaan.
Yleensä raskas organisaatio luo palveluihin hitautta ja tulee kalliiksi kaikille osapuolille. Järjestelmä, jossa ensin jonotetaan puhelimessa, sitten odotetaan terveydenhoitajan yhteydenottoa, sitten jonotetaan lääkäriaikaa ja sitten jonotetaan lääkärinvastaanottoa täydessä odotussalissa - syö asiakkaan kallista aikaa ja kuluttaa hyvinvointialueen resursseja kohtuuttomasti.
Työterveydenhoidossa 24/7-chat tai Teams-lääkäri vastaa muutaman minuutin kuluttua, kerrot hänelle esimerkiksi, että kynsinauha on tulehtunut, lääkäri pyytää kuvan sormesta ja kymmenessä minuutissa sinulla on antibioottiresepti omakannassa. Esimerkiksi Helsingin Kivikon terveysasemalla on huomattu, että aikaa ja rahaa säästyy ihan älyttömästi, jos hommat tehdään heti.
Hyvinvointialueiden piti laskea kustannuksia ja parantaa palveluiden tasoa, mutta kumpikaan väite ei näytä pitävän paikkaansa. Vanhan järjestelmän vuosikustannukset olivat noin 20 miljardia euroa, mutta uuden järjestelmän kustannukset arvioidaan nousevan 31 miljardiin euroon vuonna 2030.
Onneksi monet kansanedustajat ja valtuutetut ajattelevat myös koko yhteiskunnan ja kaikkien kansalaisten etua, siksi enemmistödiktatuurin haitat eivät toivottavasti toteudu täydessä mitassa hyvinvointialueiden päätöksenteossa.
Tässä kirjoituksessa ei ole kyse jälkiviisaudesta, koska nykyiset hallituspuolueet eivät kannattaneet sote uudistusta 23.6.2021, nyt syyt alkavat kirkastua muillekin. Olemme kuitenkin kaikki samassa veneessä, siksi hyvinvointialueiden ongelmat voidaan ratkoa vain opposition ja hallituspuolueiden yhteistyöllä.
Antti Roine
Ulvila 18.10.2023